پوشاک مردانه ست من

هر آنچه درباره برند (نایکی) NIKE باید بدانید!

در برندها / نایکی

هر آنچه درباره برند (نایکی)NIKE باید بدانید! معمولا برند نایکی با لباس های ورزشی خود به خصوص در ایران شناخته می شود. برند نایکی که به اشتباه "نایک" نیز تلفظ می گردد، یک شرکت و بهتر بگوییم اَبَر شرکت معروف در زمینه طراحی و تولید محصولات با کیفیت ورزشی همچون کفش، لباس و تجهیزات ورزشی می باشد. نایکی یک شرکت چند ملیتی می باشد ولی دفتر اصلی آن در واشینگتن ایالت متحده دایر می باشد. افرادی که به دنبال داشتن استایلی برتر می باشند، خوب است که اطلاعاتی در مورد این غول تولید کننده لوازم و لباس های ورزشی بدانند، پس در ادامه ما را همراهی کنید.

هر آنچه درباره برند (نایکی) NIKE باید بدانید!

نام نایکی برگرفته از نام الهه زیبایی یونان می باشد. تاریخچه نایکی این شرکت نخستین بار توسط در سال ۱۹۶۴ توسط فیل نایت و بیل باورمن با نامی متفاوت از برند نایکی اکنون، یعنی "ربان آبی" شروع به تولید کردند. فیل نایت که خود دونده ای نیمه استقامتی بود و تحت نظر مربی خود بیل باورمن به تمرینات ورزشی خود می پرداخت، همواره مربی وی بر این تصمیم بود که برای بهبود نوع عملکرد شاگرد خود، به طراحی وسایل و ابزار به خصوص کفش های اختراعی خود در دویدن بهتر فیل نایت گردد. بعد از گذشت زمانی این دو تصمیم گرفتند که خط تولید شرکت خود را با شراکت یکدیگر به کاربیاندازند که در ابتدا موفق نبودند و به علت عدم استقبال سایر تولیدی ها از طرح آن ها و نداشتن سرمایه کافی، تصمیم به واردات کفش ورزشی از ژاپن کردند و پس از کسب تجربه و سرمایه سرانجام نخستین بار در سال ۱۹۷۱ اولین کفش ورزشی خود را که خیلی سبک تر و هماهنگ تر با ارگونومیک کف پای افراد بود، به دنیا معرفی کرد. در این سال این دو فرد واردات کفش از ژاپن را متوقف کردند و به تولید کفش های ورزشی خود روی آوردند. در همان سال نام برند خود را به نایکی تغییر دادند و لوگوی معروف نایکی را برای تولیدات خود برگزیدند. اولین کفش آن ها لا نام Nike Cortez تولید گردید و روانه بازار شد و برند و لوگوی آن ها یعنی نایکی در سال ۱۹۷۴ به ثبت اداره جهانی برندها و علائم تجاری جهان در آمریکا رسید‌.

هر آنچه درباره برند (نایکی) NIKE باید بدانید!

تلفظ اصلی برند نایکی توسط شرکای این شرکت به نایکی شهرت یافت و پایانی بر نایک شد. تکنولوژی Air Max نایکی تقریبا در اوایل سال ۱۹۷۸ ایده Air در تولید کفش های نایکی توسط فرانک رودی که مهندس هوا فضا بود به شرکت نایکی ارائه گردید و با موافقت شرکای این شرکت تولید کفش های نایکی با تکنولوژی کوشن(cussion) های بادی تحولی عظیم در نوآوری تولید کفش های ورزشی ایجاد کرد. با قرار دادن این کوشن های بادی در قسمت جلوی کفش و زیر پنجه پاها از فشار وارده بر پا می کاهد و بنابراین بسیار سریع به حالت اولیه خود باز می گردند. در ابتدا برای کاهش ضربات وارد بر پا از فوم استفاده می کردند که فوم ها مشکلاتی همچون عدم مقاومت در برابر ضربه های پی در پی داشتند و پس از مدتی از هم باز می شدند و شکافته می شدند و کفش عملا قابل استفاده نبود و به همین دلیل عمر کفش کوتاه می شد. اما فرآیند Air نایکی با بالشتک های بادی خود که هیچگونه تغییری در طولانی مدت بر اثر فشار وارد پا بر کفش نخواهند داشت و باعث می شد، افراد به خصوص ورزشکاران خستگی در پای خود مشاهده نکنند، خیلی زود تبدیل به برند شماره یک در تولید کفش های ورزشی در جهان شد. به ویژه آنکه این برند از ورزشکاران معروف دو و میدانی و بسکتبال آمریکا برای معرفی تولیدات خود استفاده می کردند که همین مورد در کنار کفش های باکیفیت و بادوام آن ها موجب مشهور شدن زود هنگام برند آن ها در عرصه بین المللی گردید.

هر آنچه درباره برند (نایکی) NIKE باید بدانید!

تکنولوژی ایرمکس نایکی به جای قراردادن فوم در کفش از کوشن های بادی استفاده شد. لوگو و شعار نایکی همانطور که گفته شد با راه اندازی خط تولید اولین کفش ورزشی فیل نایت و بیل باورمن نیاز به داشتن لوگویی مخصوص به این کفش توسط بیل باورمن حس شد و با مراجعه به کارولین دیویسون که دانشجوی گرافیک در آمرریکا بود، لوگوهای متفاوتی طراحی شد که در نهایت لوگوی تیک قبول شد، ولی از وی خواست که تغییراتی روی آن بدهد و سرانجام با اعمال برخی تعییرات به لوگوی معروف نایکی که از آن زمان تا بحال بدون تغییر باقی مانده است، تبدیل شد. لوگوی برند نایکی به معنای حرکت و سرعت می باشد و جالب است بدانید که کارولین برای طراحی این لوگو تنها ۳۵ دلار دریافت کرد! شعار این برند نیز با عنوان Just Do It به معنای فقط انجامش بده، خیلی زود بین خانواده های آمریکایی جا باز کرد و این جمله که آخرین جمله یک قاتل سریالی معروف بود به عنوان پنج شعار تبلیغاتی برتر دنیا شناخته می شود و خوب است بدانید لوگوی نایکی تا مدت ها به رنگ سفید و قرمز بود و بعد از مدتی به رنگ سفید مشکی امروزی خود تبدیل گردید.

هر آنچه درباره برند (نایکی) NIKE باید بدانید!

کارولین دیویدسون برای طراحی لوگوی نایکی تنها 35 دلار دریافت کرد. محصولات نایکی نایکی در طول دوران فعالیت خود چندین شرکت ورزشی را خرید و فروش کرد. از جمله آن ها می توان کفش کول هان، بایر هاکی، هورلی اینترنشنال، استارتر، آمبرو و معروفت ترین آن ها کانورس را نام برد که به تدریج برای کاهش سطح دغدغه تولیدات این شرکت عظیم تمامی آن ها به غیر از کانورس فروخته و واگذار گردید. نایکی محصولات متعدد کفش، لباس و تجهیزات ورزشی برای مصارف شخصی و انواع ورزش های مختلف طراحی و تولید می کند و سرمایه اصلی این شرکت را می توان جذب ورزشکاران مهم و معروف دنیا در استفاده از محصولات با کیفیت برند نایکی دانست. جالب است بدانید نایکی کفش های غیر ورزشی همچون مری جین و دمپایی لا انگشتی را نیز طراحی و تولید کرده است. نایکی مجموعه های وسیعی برای تولید لباس ورزشی همچون نایک پرو، اسپارک و نایک فری را نیز دارد و در کنار این ها لباس های غیر ورزشی با کیفیت نایکی نیز در دست تولید می باشد. تجهیزاتی همچون چوب بیسبال، کلاه، راکت، توپ های ورزشی، چوب گلف، دستکش، پد زانو و محافظ پا و دستبندهای پلاستیکی و محصولات و اکسسواری ها و تجهیزات بسیار متنوع دیگر نایکی در کنار محصولات ورزشی آن را نمی توان نادیده گرفت. به طور کلی وجود این حجم از محصولات متنوع و با کیفیت که روز به روز نیز شامل تولیدات جدیدتر وهماهنگ تر با متد روز جهان می گردد، تنها از یک ابر شرکتی همچون نایکی بر می آید.

هر آنچه درباره برند (نایکی) NIKE باید بدانید!

نایکی علاوه بر تولیدات ورزشی، محصولات غیر ورزشی و اکسسواری نیز تولید می کند. خلاصه مطلب شرکت نایکی از جمله برندهای معروف جهان در زمینه تولیدات محصولات ورزشی و غیر ورزشی در جهان است که امروزه کمتر کسی است که با این برند آشنایی نداشته باشد. شرکت چند ملیتی نایکی که هم اکنون دفتر اصلی آن در آمریکا واقع می باشد به علت تولیدات با کیفیت و بدون وقفه و مطابق با استانداردهای روز جهانی به این شهرت دست یافته است. برند نایکی توسط ورزشکاران و چهره های معروف جهان هر ساله تبلیغات وسیعی را انجام می دهد. لینک منابع مرتبط خارجی https://www.britannica.com/topic/Nike-Inc https://www.nike.com/